Notice: Undefined offset: 3 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
حسن ناهید


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




موسیقی » تعداد بازدید: ٣٠٩٢٦٦
حسن ناهید
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271
ملیت : ایرانی - قرن : 14 منبع : مردان موسیقی سنتی و نوین ایران (جلد اول)
حسن ناهید یكى از «نى» نوازان خوب و باارزشى است كه به سال 1322 در شهر كویرى كرمان متولد شد و از سن 10 سالگى به موسیقى علاقمند گردید و با تهیه‏ى یك فلوت به نواختن این ساز بادى مراحل اول موسیقى را نزد خود شروع كرد. حسن ناهید، پس از چندى كه صداى «نى» استاد حسن كسایى را از رادیو شنید به اصفهان نزد ایشان رفت و از محضر وى استفاده‏هاى بسیار برد سپس به شیراز مى‏رود و در این شهر كه مشغول تحصیل نیز مى‏شود تا سال پنجم متوسطه بدون نت نزد خود تمرین مى‏كند و پس از چندى در اردوى رامسر در مسابقه‏اى كه بین دانش‏آموزان سراسر كشور برگزار شده بود، آقاى محمد میرنقیبى، هنرمند شایسته «گلها» وى را برنده‏ى اول مسابقه اعلام مى‏دارد و آینده نیز نشان داد كه انتخابى شایسته و بجا از طرف ایشان بوده است.
پس از چندى حسن ناهید، به فرهنگ و هنر دعوت مى‏شود و در اركسترهاى متعدد این اداره، همكارى خود را آغاز مى‏نماید، در همین دوران مدتها جهت تعلیم «نت» نزد آقاى حسین دهلوى به فراگیرى مى‏پردازد و به عنوان هنرآموز «نى» هنرستان عالى موسیقى ملى مشغول تدریس مى‏گردد.
مهدى مفتاح كه براى تشكیل اركسترى به نام درویش در رادیو دعوت شد از ایشان هم براى همكارى با این اركستر دعوت مى‏نماید، سپس براى شركت در اركستر رودكى كه از آقایان: ابراهیم منصورى، حبیب‏اللَّه بدیعى، على تجویدى، احمد عبادى، ورزنده، اصغر بهارى و فرهاد فخرالدینى تشكیل شده بود دعوت مى‏شود و با این اركستر همكارى مى‏نماید. در سال 1341 توسط استاد حسین قوامى به برنامه‏ى «گلها» دعوت مى‏شود و همكارى خود را در این برنامه آغاز نموده و در فرهنگ و هنر نیز با اركستر استاد فرامرز پایور شركت مى‏نماید كه بیست سال این همكارى ادامه مى‏یابد و از پایور نیز كسب فیض مى‏نماید به طورى كه خودش مى‏گوید: «تحت تأثیر نوازندگى آقاى پایور هستم و به نوازندگى آقاى مهندس همایون خرم نیز عشق مى‏ورزم».
حسن ناهید در اركسترى كه با همكارى آقایان: اسداللَّه ملك، منوچهر جهانبگلو، فرهنگ شریف، محمودى خوانسارى و عده‏اى دیگر برنامه‏اى به نام «نوایى از موسیقى ملى» ترتیب یافته بود شركت داشت و سلیست بسیارى از این برنامه‏ها بود. حسن ناهید انسانى دوست داشتنى، هنرمند و صمیمى مى‏باشد ولى افسوس كه سعادت نصیب بنده نشد در مدت چند سالى كه از عمرم براى نوشتن این كتاب صرف كردم، بتوانم از محضرش كسب فیض زیادى ببرم. زیرا نگارنده براى تهیه «بیوگرافى و عكس» ایشان دوبار از تهران به شیراز محل اقامت ایشان مسافرت كردم و بارها به مركز حفظ و اشاعه‏ى موسیقى سنتى مراجعه نمودم تا توانستم شرح مختصرى از وى بنویسم ولى عاقبت عكس از ایشان به دست نیاوردم تا این كه یكى از دوستان عكس ایشان را در اختیارم نهاد و مرا از این مشكل رهانید.
حسن ناهید براى شناساندن موسیقى سنتى و اصیل ایران، مسافرتهایى همراه با خوانندگان بنامى مثل آقایان: حسین قوامى، محمدرضا شجریان، محمود محمودى خوانسارى و عبدالوهاب شهیدى به كشورهاى: تركیه، بلغارستان، یوگسلاوى، ایتالیا، فرانسه، بلژیك، هلند، آلمان، اتریش نموده و در برنامه‏هایى تحت عنوان كنسرت سازهاى ملى ایران شركت كرده است.


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

حسن ناهید

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,